Çevrecilerin karşı çıktığı dünyanın en büyük yolcu gemisi denize açılıyor
Geminin 6 motoru, dizelden daha çevre dostu olduğuna inanılan sıvılaştırılmış doğal gazla çalışıyor. Ancak çevreci gruplar bunun tersini savunuyor.
Royal Caribbean International’ın “Denizlerin İkonu” dünyanın en büyük yolcu gemisi, yaklaşık 8 bin yolcuyla bugün ABD’nin Miami kentinden Karayipler’e doğru yola çıkıyor.
365 metre boyundaki dünyanın en büyük yolcu gemisi Icon Of The Seas’ın inşası 1,5 milyar sterline mal oldu. Gemi, efsanevi Titanik’ten beş kat daha büyük ve 250 bin ton ağırlığında.
Royal Caribbean’ın internet sitesinde yer alan fiyatlara göre yolcular, Miami çıkışlı 7 gecelik Batı Karayip turu için 3 bin 100 dolar, 7 gecelik Doğu Karayip turu için ise 2 bin dolar ödeyecek.
Dünyanın en büyük su parkının yer aldığı gemide 40 bar ve restoran, 15 metrelik şelale, mini golf sahası ve buz pateni pisti bulunuyor.
Dev yolcu gemisi, 20 güvertede 7600 yolcu ve 2350 mürettebat taşıma kapasitesine sahip.
Geminin 6 motoru, dizelden daha çevre dostu olduğuna inanılan sıvılaştırılmış doğal gazla çalışıyor. Ancak çevreci gruplar bunun tersini savunuyor.
Dev yolcu gemisi yeşil mi yoksa çevreye tehdit mi oluşturuyor?
Çevre grupları, sıvılaştırılmış doğal gazla çalışan gemileri ve diğer büyük yolcu gemilerini çevreye zararlı metan sızıntılarına neden oldukları için uzun süredir eleştiriyordu.
Reuters haberine göre Royal Caribbean International’ın Icon of the Seas gemisi, geleneksel deniz yakıtından daha temiz yanan ancak daha büyük metan emisyonu riski taşıyan sıvılaştırılmış doğal gazla (LNG) çalışacak şekilde inşa edildi.
Çevre grupları, geminin motorlarından çıkan metan sızıntısının, kısa vadeli zararlı etkileri nedeniyle iklim açısından kabul edilemez bir risk oluşturduğunu söylüyor.
Uluslararası Temiz Ulaşım Konseyi (ICCT) denizcilik program direktörü Bryan Comer, “Bu, yanlış yönde atılmış bir adımdır. LNG’nin deniz yakıtı olarak kullanılması, deniz dizeline kıyasla genel olarak %120 daha fazla sera gazı emisyonuna neden olur” dedi. , bir çevre politikası düşünce kuruluşu. “Varsayalım” dedi.
Metan karbondioksitten 80 kat daha zararlı
Isınma etkileri açısından metan, 20 yıl boyunca karbondioksitten 80 kat daha kötü, dolayısıyla metan emisyonlarının azaltılması küresel sıcaklık artışını kontrol altına almak açısından kritik önem taşıyor.
Sektör uzmanlarına göre Icon of the Seas gibi yolcu gemileri, “metan sürüklenmesi” olarak bilinen yanma süreci sırasında atmosfere metan salan düşük basınçlı, çift yakıtlı motorlar kullanıyor.
Dökme yük gemilerinde veya konteyner gemilerinde kullanılan, daha az metan yayan ancak bir yolcu gemisine sığmayacak kadar uzun olan iki motor daha var.
Royal Caribbean, yeni gemisinin küresel denizcilik düzenleyicisi Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün (IMO) gerektirdiğinden %24 daha fazla karbon verimli olduğunu iddia ediyor.
Bir endüstri savunuculuğu kuruluşu olan Sea-LNG’nin operasyon sorumlusu Steve Esau, LNG’nin, küresel nakliye filosunun çoğuna güç sağlayan ultra düşük kükürtlü akaryakıttan (VLSFO) daha az sera gazı yaydığını söyledi.
Yolcu gemisinin motorlarını geliştiren Wärtsilä’nın araştırma geliştirme ve mühendislik müdürü Juha Kytölä, motorların bir silindir içerisinde doğal gazı enerjiye dönüştürdüğünü belirterek, şunları söyledi: “Burada doğal gazın tamamının enerjiye dönüştürülmesini sağlamak önemli. “
Yanma işlemi sırasında dönüştürülmemiş gazın atmosfere kaçabildiğini belirten direktör, doğal gazlı motor teknolojisinin 20-30 yıl öncesine göre yüzde 90 daha az metan saldığını sözlerine ekledi.
Cruise Line International Association’a göre Ocak 2024 ile Aralık 2028 arasında sipariş edilen 54 geminin %63’ünün LNG ile çalıştırılması bekleniyor. Halihazırda seyreden 300 yolcu gemisinin yaklaşık %6’sı LNG yakıt kullanıyor.