Coğrafi işaretli ürünlerin sürdürülebilirliği için güç birliği
Seminerin açılışına Antalya Valisi Hulusi Şahin, Antalya Ticaret Borsası Ali Çandır, ATB Meclis Başkanı Erdoğan Ekinci, Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü (FAO) Temsilci Yardımcısı Ayşegül Selışık, YÜciTA Başkanı Prof. Dr. Yavuz Tekelioğlu, Gıda ve İlaç Dairesi Başkanı Prof. Dr. Yavuz Tekelioğlu katıldı. Türk Patent ve Marka Kurumu Hakan'a Kızıltepe, Tarım ve Orman Genel Müdürü, Tarım Reformu Genel Müdürü Ahmet Turan Gürkan, Antalya Tarım ve Orman Müdürü Şakir Fırat Erkal, BATEM Müdürü Abdullah Ünlü, Oda ve Borsa başkanları, ATB yönetim kurulu üyeleri ve kurum temsilcileri katıldı. ve çok sayıda yerli ve yabancı akademisyen katıldı.
'BİNLERCE YILLIK BİR LEZZET MİRASINA SAHİBİZ'
Seminerin açılışında konuşan Antalya Valisi Hulusi Şahin, Fırat ve Dicle nehirlerinin bulunduğu hattın insanlığın medeniyet serüveninin başlangıç noktası olduğunu belirterek, şunları söyledi: “Güneşiyle, suyuyla, iklimiyle çok farklı ve özel bir coğrafyaya sahibiz. Coğrafyamızda coğrafi işaretlerin hedef kitlesi olan butikler ve özel ürünler büyüyor. Bin yıllık medeniyet ve kültür tecrübemiz sayesinde teşekkür ederiz.” vizyonumuzla bu ürünleri geliştiriyor ve çok özel hale getiriyoruz.” Eşsiz bir gastronomi mirası yarattık. Coğrafi işaret potansiyelimizi harekete geçirmek adına önemli çalışmalara imza atan Başkanımız YÜciTA Prof. Dr. Yavuz Tekelioğlu hocamız rehberliğinde; “İl Tarım Müdürlüğümüz, kaymakamlıklarımız, Akdeniz Üniversitesi Coğrafi İşaretler Araştırma ve Uygulama Merkezi ve ticaret odalarımızın ekiplerinin çalışmaları sonucunda coğrafi işaretli ürünlerimizin sayısını yaklaşık 10 kat artırdık” dedi.
'ÜRÜNLERİMİZİN EKONOMİK BOYUTUNU DA İYİ TASARLAMAMIZ GEREKİYOR'
Coğrafi işaretli ürünlerin sadece ruhsatlandırma aşamasının değil, ekonomik ve pazarlama boyutunun da iyi planlanması gerektiğini belirten Vali Şahin, şöyle konuştu: “Dünya hızla büyüyor ve kaliteli gıdaya olan ihtiyaç her geçen gün artıyor. Coğrafi işaret ve tedarik zinciri sistemimizi bu ihtiyacı karşılayacak şekilde sağlam bir şekilde yapılandırmak büyük önem taşıyor. Bu çalıştayın sonuçları ve gelecekte yapılacak benzeri bilimsel çalışmalar bize bir yol haritası görevi görecek ve ne yapmamız gerektiği konusunda bize yol gösterecektir. gelecekte yapmamız gerekiyor. Bu çalıştayın düzenlenmesinde emeği geçen herkese teşekkür ediyorum” dedi.
“SİSTEMİN BAŞARISI ÜRETİCİNİN BİLİNCİNE BAĞLIDIR”
ATB Yönetim Kurulu Başkanı Ali Çandır, konuşmasına TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu'nun selamlarını sunarak başladı. Coğrafi işaretlerin sadece yerel ürünleri koruyan bir tescil sistemi değil, aynı zamanda üretim zinciri boyunca işleyen bir yönetim modeli olduğunu vurgulayan Çandır, coğrafi işaretli ürünlerin korunması kadar sürdürülebilirliğinin de önemli olduğunu vurguladı. Türkiye'de coğrafi işaret sisteminin valilikler, kaymakamlıklar, belediyeler, odalar, borsalar ve üniversiteler tarafından uygulandığını belirten Çandır, sistemin başarısının üreticilerin kayıtlara uygun üretim yapmasına ve kontrol mekanizmalarının etkin çalışmasına bağlı olduğunu söyledi. Çandır, şöyle konuştu: “Sürdürülebilirlik, mevzuatın güçlendirilmesini, paydaş katılımına dayalı yönetim modelinin oluşturulmasını ve tüketici bilincinin artırılmasını gerektirir. Coğrafi işaretlerin ekonomik, kültürel ve sosyal fayda üretebilmesi, üreticiden kamuoyuna, meslek kuruluşlarından tüketiciye kadar tüm tarafların katılımıyla mümkün olacaktır.”
'Tüm paydaşları aynı masaya topladık'
Seminerde coğrafi işaretlerle ilgili güncel çalışmaların paylaşılacağını, sorunlar ve çözüm önerilerinin tartışılacağını belirten Çandır, şöyle konuştu: “Uluslararası örneklerden yararlanarak ortak aklı geliştireceğiz. FAO başta olmak üzere Ayşegül Hanım ve ekibine, ayrıca YÜciTA'ya, TOBB'a, Türk Patent ve Marka Kurumuna, Tarım ve Orman Bakanlığına ve Antalya'ya teşekkür ediyorum. Bu etkinliğin gerçekleşmesinde Valiliğimizin büyük emeği var.”
“TÜRKİYE'NİN COĞRAFİ OLARAK 1781 ÜRÜNÜ VAR”
Türkiye'de coğrafi işaretli ürün sayısının 1781'e, AB'de kayıtlı ürün sayısının ise 38'e ulaştığını belirten Çandır, bu alanda önemli ilerlemeler kaydedildiğini söyledi. TOBB ve ATB'nin pazarlama konusunda yoğun çalışmalar yürüttüğünü vurgulayan Çandır, şöyle konuştu: “Türkiye'nin coğrafi işaretli ürünlerini bir araya getirdiğimiz Yöresel Ürünler Fuarı – YÖREX, 16 yıl önce yerelde başladı ancak bugün ulusal bir marka haline geldi. Bu yıl YÖREX'i 19-21 Aralık tarihleri arasında Almanya'nın Düsseldorf kentine taşıyacağız.”
'SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ ODAKLIYIZ'
Coğrafi işaretlerde sürdürülebilirliğe odaklandıklarını belirten Çandır, TOBB Başkanı'nın 3 yıl önce “Nicelikten Niteliğe Geçiş” vizyonunu açıkladığını anımsatarak, sürdürülebilirliği bu vizyonun merkezine koyduklarını anlattı. Coğrafi işaretlerin geleceğinin sağlanması ve denetim gibi kurumsal sorunların çözümü için sürdürülebilirlik vizyonunun önemine vurgu yapan Çandır, çalıştayın coğrafi işaretli ürünlerin sürdürülebilirliğine yönelik ilk adım olduğunu söyledi. Çandır, “Meselelerin olgunlaştırılması için yakında Ankara'da bir takip toplantısı düzenleyeceğiz” dedi. Çandır, Antalya'da coğrafi işaretli ürünlerin hem sayı hem de kalitesinin artırılmasına verdikleri destekten dolayı Antalya Valisi Hulusi Şahin ve tarım teşkilatına teşekkür ederken, Türkiye'nin dört bir yanından gelen uzman ve yöneticilere de teşekkür etti. Çandır çalıştayın başarılı geçmesini diledi.
'COĞRAFİ İŞARETLİ ÜRÜNLER SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİN ANAHTARIDIR'
Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü (FAO) Temsilci Yardımcısı Ayşegül Selışık, hızla artan dünya nüfusunun nasıl beslenmesinin büyük bir sorun haline geldiğini söyledi. Gıda üretimi ve güvenliğinin her zamankinden daha önemli hale geldiğini vurgulayan Selışık, coğrafi işaretli ürünlerin bu dönemde önemli bir fırsat sunduğunu söyledi. Selışık, “Üreticilerin çoğu küçük üreticiler. Üretimin güçlü bir şekilde devam edebilmesi için bu üreticilerin desteklenmesi gerekiyor.” Dünyada 720 milyon insanın açlık çektiğini, besin çeşitliliğinin azaldığını, obezitenin arttığını söyleyen Selışık, bir yandan da gıdanın üçte birinin israf edildiğinin altını çizdi. Coğrafi işaretli ürünlerin kırsal kalkınmada güçlü bir politika aracı olduğunu belirten Ayşegül Selışık, “Bu potansiyeli değerlendirmeliyiz. Coğrafi işaretli ürünler, ürünün fiyatını yüzde 20 ila 50 oranında artırarak küçük üreticileri güçlendiriyor.”
'GASTRONOMİDE ULUSLARARASI BİR DETAY YAPMAK İSTİYORUZ'
YÜciTA Başkanı Prof. Dr. Yavuz Tekelioğlu, Antalya'da ilk kez kapsamlı bir coğrafi işaret envanterinin bulunduğunu belirterek, “Şu anda 150 başvuru var. Bu konuda Sayın Valimiz Hulusi Şahin öncülük ediyor, kendisine teşekkür ediyorum.” Antalya'nın potansiyeline rağmen bu zenginliğe yakışır bir gastronomi kültürü oluşturamadığına dikkat çeken Tekelioğlu, “Hedefimiz Antalya'yı uluslararası gastronomi sahnesinde güçlü bir destinasyon haline getirmek.”
'PAZARLAMA VE KATMA DEĞER ÖNCELİĞİMİZ'
Tarım ve Orman Bakanlığı Tarım Reformu Genel Müdürlüğü Daire Başkanı Ahmet Turan Gürkan, coğrafi işaretli ürünlerin yüzde 90'ının tarım ve gıdayla ilgili olduğunu söyledi. Bu ürünleri ticarileştirmek ve sürdürülebilir üretimlerini sağlamak için yaptıkları çalışmalara değinen Gürkan, şöyle konuştu: “Coğrafi olarak belirlenen ürünlerin üretiminden ticarileşmesine kadar her aşamada sürdürülebilir bir model oluşturmak için çalışıyoruz.”
“KAYIT DIŞINDA KATMA DEĞER ODAKLIYIZ”
Türk Patent ve Marka Kurumu Daire Başkanı Hakan Kızıltepe, kurum olarak artık tescil sayısını artırmak yerine tescilli ürünlerin ekonomik değerini artırmaya odaklandıklarını söyledi. Kızıltepe, şöyle konuştu: “Hedefimiz sadece tescil sayısını artırmak değil, aynı zamanda bu ürünlerin ticarileşmesini sağlayarak ülke ekonomisine katkı sağlamak. Kayıtların sürdürülebilirlik odaklı yapılması büyük önem taşıyor.”